Tuesday, February 6, 2007

Gagal Bukan Beerti Kalah

GAGAL BUKAN BEERTI KALAH

Adakah anda pernah gagal ? Adakah anda selalu bertindak untuk tidak melakukan sesuatu yang anda fikir boleh membawa keuntungan semata-mata kerana anda takutkan kegagalan?

Ramai dikalangan kita yang takutkan kegagalan. Bagi sesetengah kumpulan, kalimah Gagal amat berpuaka. Mereka fikir kegagalan beerti kemusnahan dan pengakhiran bagi sesuatu. Mungkin pelik kalau saya katakan bahawa kegagalan itu sebenarnya adalah kunci bagi kejayaan. Anda berani gagal beerti anda sedang menempah kejayaan.

Cuba perhatikan bagaimana kejayaan yang diperolehi oleh para pahlawan Islam yang terdahulu begitu juga kejayaan yang dicapai oleh Shogun, Kamikaze dan sebagainya. Dalam peperangan yang mereka tempuhi anda akan dapati bahawa mereka berperang untuk mati. Kalau dua orang bertarung pastinya mereka inginkan kemenangan. Kemenangan itu tanda kejayaan sebaliknya mereka yang kalah dikira gagal. Dalam sejarah jihad, para syuhada berjuang untuk mati. Bila mereka berjuang untuk mati mereka tidak akan takut sekiranya tercedera atau dibunuh. Keberanian mereka menghadapi kegagalan ini menyebabkan mereka memperolehi kemenangan terhadap perjuangan mereka. Inilah kunci bagi kejayaan mereka.

Orang yang pernah gagal sebenarnya mereka telah menyuntik imunisasi untuk mencapai kemenangan. Kegagalan yang mereka alami akan menjadikan diri mereka tabah dan kental bagi menghadapi cabaran yang seterusnya.

Dalam latihan ketenteraan contohnya, Jika anda gagal dalam latihan basic komando untuk kali pertama tentunya anda akan berusaha untuk melakukan buat kali kedua. Pada kali ini pastinya persiapan anda lebih baik dari kali pertama. Anda juga akan lebih bersemangat untuk membuktikan bahawa anda boleh.

0 comments: