Thursday, February 24, 2011

Kebenaran Yang Terhijab

Dalam kegairahan kerajaan dan badan badan agama di negara kita membenteras dan mengekang ajaran Syiah dari tersebar , ada dikalangan penceramah yang memberikan ceramah dalam nada bersifat memecah belahkan masyarakat daripada mencari jalan memberi ilmu pengetahuan yang sebenarnya. persoalan yang dikemukakan adalah bersifat kontroversi dan cuba mencari pengaruh melalui jawatan mereka sebagai kakitangan kerajaan sebagaimana yang dilakukan oleh ulamak-ulamak Suu' semenjak zaman pemerintahan kerajaan Umayyah dan Abasiah. Pada zaman itu golongan Ulamak Suu' sering mencari jalan untuk mendekati istana bagi tujuan mencari habuan dunia. Tidak salah sekiranya ulamak mendampingi Sultan atau pemerintah jika ianya bertujuan untuk menasihati pemerintah atau berkerjasama untuk menjaga agama Allah ini. namun apa yang dicatatkan dalam lipatan sejarah, ramai dikalangan ulama (Suu') yang bertindak mendekati Sultan bagi tujuan peribadi. Lihatlah bagaimana kehidupan ulama-ulama tarekat dan pengampu sultan yang hidup mewah dan kaya raya dan dalam masa yang sama mengajar pengikutnya bersifat zuhud. Lihatlah juga bagaimana sikap ulamak-ulamak Suu yang mencetuskan api perpecahan dan memfitnah ulama lain sedangkan dalam masa sama mereka menyeru kearah takwa dan tawadduk.

Dengan kedududakn dan jawatan mereka di dalam jabatan tertentu, mereka mempunyai kelebihan untuk bersuara. Apa yang paling ditakutkan adalah "Suara" yang dikeluarkannya itu merupakan "suara" yang dilaungkan oleh golongan Syiah itu sendiri. Sebagai ahli agama yang mendapat pendidikan formal dalam bidang keagamaan tentunya mereka amat mengetahui tatasusila dalam adabul ikhtilaf. Janganlah sampai masyarakat jadi celaru dan berpecah belah disebabkan masalah yang telah diselesaikan oleh ulamak-ulamak silam.

Apa yang saya perhatikan , semua persoalan yang diperdebatkan telah lama diselesaikan oleh ulama-ulama silam. masalah itu adalah sama dan jawapannya adalah sama. maka rujuklah kepada dua perkara yang telah dipesankan oleh Rasulullah apabila kita menghadapi pertikaian iaitu AL QURAN DAN AL SUNNAH.

Akhir sekali sebagai seorang sahabat suka saya memberi peringatan terutama kepada diri saya sendiri sendiri dengan satu kalimah : ITTAQULLAH !

Semoga pengakhiran kita nanti adalah di SyurgaMU Ya Allah!

0 comments: